علل یکسره کار کردن یخچال

یخچال فریزر یکی از مهمترین وسایل خانه می باشد و خراب شدن آن می ‌تواند باعث ناراحتی زیادی برای کل خانواده گردد. همچنین، این خرابی هزینه‌ های قابل توجهی را به همراه دارد. چون که معمولی ‌ترین و ساده ‌ترین تعمیرات یخچال نیز پرهزینه هستند. اما تشخیص خرابی آسان است، زیرا هرگونه اختلال در عملکرد دستگاه نشانه خاصی از خود بروز می دهد.

این صحیح است که یخچال شما باید کار کند تا مواد داخل آن سرد و سالم نگهداری شود، اما وقتی دائماً کار می‌کند و بطور همزمان قبض ‌های آب و برق شما نیز بالا می‌رود باید بررسی گردد که چرا موتور یخچال یکسره کار میکند و چه کاری باید انجام بدهید؟ این مورد ممکن است چند دلیل داشته باشد. این حالت معمولاً در ماه های گرم سال و به خصوص در اتاق های آفتابی یا گرم اتفاق می ‌افتد.

خرابی کمپرسور

علت یکسره کار کردن یخچال فریزر می تواند به کمپرسور مربوط شود. کمپرسور وظیفه خنک کردن یخچال توسط گاز مبرد را دارد. اگر که کمپرسور به دلیل خراب شدن و ایجاد مشکل فنی سرمای لازم را در یخچال تولید نکند، در نتیجه اتوماتیک کننده جریان برق دمای مناسب را از سنسور دریافت نمی کند. از این رو کمپرسور یکسره شده و در آخ باعث یکسره شدن یخچال می‌ شود.

اختلال در سنسور ترموستات

زمانی که که یخچال خود را روی دمای مشخصی تنظیم می‌کنید، در واقع به سنسورهای ترموستات دستور می ‌دهید که اگر به آن دمای تنظیم شده رسید، برق یخچال (از نظر سرما سازی) را قطع کند. زمانی که سنسور تشخیص دمای ترموستات به هر علتی دچار اختلال یا ایرادی شود، دما را تشخیص نمی‌دهد و برق را قطع نمی‌کند.

در این صورت ممکن است یخچال شما از نظر سرما سازی به درستی عمل کند اما به دلیل اختلال در سنسور ترموستات تشخیص دما صورت نگرفته و به همین دلیل یخچال یکسره فعالیت ‌کند. اگر مواد غذایی شما در یخچال یخ زده، باید ترموستات دستگاه چک شود.

یخچال در مکان نامناسبی است

توصیه می‌ گردد که یخچال را دور از وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و آبگرمکن یا پکیج قرار دهید. همچنین نیاز است که توجه کنید که یخچال نباید در معرض آفتاب یا جای آفتاب گیر قرار بگیرد. این موارد باعث می‌ گردد که یخچال برای خنک نگه داشتن خود، مدام کار کند. این اتفاق در در فصول گرم بیشتر می شود.

معیوب شدن کندانسور و کویل

کندانسور و کویل در پشت یخچال و در کنار کمپرسور قرار دارند و با برداشتن پنل پشتی قابل دسترس می باشند. در داخل این لوله ‌ها گاز سرد کننده جریان دارد که با چرخش در آنها گرمای فضا را جمع کرده و داخل را سرد می‌کنند.

از مواردی که موجب قطع نشدن فعالیت یخچال می توان اشاره کرد، کثیفی این لوله ها است. هنگامی که در لوله ها جرم زیاد باشد، تبادل دمایی در آن کم شده و یخچال بیش از حد تلاش خواهد کرد تا فضا را خنک کند.

موتور فن با دمیدن هوا به پره‌ های کندانسور به خارج کردن گرما از کویل ‌ها کمک می‌ کند. اگر این فن کار نکند کندانسور گرما را به بیرون ارسال نمی کند. و این مورد باعث می شود سیستم مجبور به کارکرد بیشتری شود.

خراب شدن سنسور یخچال

سنسور وظیفه تشخیص دمای یخچال را دارد که اگر این تشخیص به درستی صورت نگیرد، یخچال یکسره کار می کند. سنسور با رساندن دمای یخچال به دمای نرمال فرمان قطع کمپرسور را ارسال می‌ کند. در صورتی که سنسور خراب گردد این فرمان نیز صادر نشده و یخچال یکسره می‌شود.

دمای نامناسب اطراف یخچال و قرار دادن غذای گرم در یخچال

یخچال برای اینکه بتواند به دمای تنظیم شده برسد باید در دمای محیط مناسبی، قرار داده شود. اگر دمای محیط داخل آشپزخانه زیاد باشد یا یخچال در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد؛ یخچال برای رسیدن به دمای تنظیم شده باید بیشتر کار کند و دیر‌تر به دمای مورد نظر خواهد رسید. همین موضوع باعث می‌شود که یخچال مدت بیشتری کار و دیرتر اتومات کند.

اگر درب یخچال مدام باز و بسته شود یا غذای گرم و داغ را درون یخچال قرار دهید یخچال برای اینکه به دمای مناسب برسد باید مدام فعالیت کند.

خرابی لاستیک درب یخچال

یکی دیگر از علت های یکسره کار کردن یخچال و فریزر خراب شدن و از بین رفتن لاستیک درب آن است. در واقع این لاستیک به عنوان یک محافظ عمل می‌کند تا برودت از فضای داخلی یخچال به بیرون منتقل نگردد و گرما به داخل آن نفوذ نکند. خراب شدن این نوار باعث می ‌شود تا گرما مدام به داخل یخچال راه پیدا کند و کمپرسور مدام کار کند تا یخچال را در دمای نرمال نگه دارد